Dan Aykroyd: Dari Ghostbuster hingga Winemaker

Dan Akroyd, wine aficionado

Tidak mungkin untuk melihat kembali filem-filem 1980-an tanpa mengingat penulis, pelakon, pelakon, pengeluar, dan penyanyi, Dan Aykroyd. Dengan kehadiran yang produktif, Aykroyd muncul dalam banyak filem sepanjang dekad itu: Tempat Dagangan, Spies Like Us, The Blues Brothers, Ghostbusters, Memandu Miss Daisy, senarai terus dan terus.

Anda hanya perlu melihat profil IMDB Aykroyd untuk memahami lebih daripada 30 tahun sumbangannya kepada biz hiburan – ia adalah 14 muka surat yang panjang. (Saya sepatutnya tahu, saya kehabisan dakwat mencetaknya!) Hari-hari ini Aykroyd sibuk menghasilkan filem, televisyen dan permainan video, tetapi kebanggaan dan kegembiraannya adalah usaha terbarunya, Dan Aykroyd Winery.

Dari ladangnya di Ottawa, Kanada, Aykroyd mengisukan kita tentang bagaimana dia pergi dari orang lucu kepada pembuat minuman. Inilah yang dia katakan:

DELISH: Bagaimana anda melompat dari pelakon dan penulis Hollywood ke vintner?

DAN AYKROYD: Sesetengah orang mengatakan bahawa menjadi seorang selebriti tidak berguna, tetapi melihat semua kerja yang baik Angelina Jolie tidak dengan PBB, atau George Clooney melakukan dengan membawa kesedaran kepada Darfur, atau Brad Pitt untuk keadaan perumahan di New Orleans. [Status selebriti] sangat baik untuk badan amal, dan kadang-kadang baik untuk mendapatkan tiket trafik – jika pasukan negara suka kerja anda. Ia sangat baik untuk mendapatkan meja di restoran. Ia juga elemen pemasaran yang sangat baik. Saya dapat melihat nilai meletakkan nama saya pada wain kerana orang di sini, di Kanada terutamanya, mempercayai nama Aykroyd sebagai seseorang yang jujur ​​yang akan memberi mereka pengalaman hebat untuk harga yang baik.

D: Bagaimana anda memulakannya?

DA: Saya menyokongnya. Pertama, saya membawa Pátron, tequila mewah dunia, ke Kanada. Biarkan saya hanya menggugurkan menu yang indah pada anda: dua auns dari Plata [Silver Pátron], setengah auns daripada jus limau Rose, dan percikan Perrier atau halia ale, dan anda mempunyai “The Aykroyd.” Itulah yang mereka sebut di Miami.

Bagaimanapun, pada mulanya kita tidak dapat mendapatkan [Pátron] ke Kanada, jadi kami bercakap dengan Diamond Estates Wine & Spirits dan membabitkan mereka. Saya berkata, “Baiklah kita akan mengedarkan Pátron bersama-sama, apa lagi yang anda dapat?” Ternyata mereka mempunyai empat ladang anggur di Niagara yang menghasilkan merah yang sangat hebat dan putih bertaraf dunia yang sangat kuat. Salah seorang eksekutif berkata, “Walaupun kita sedang melakukan Pátron, kenapa kita tidak mengembangkan barisan anggur?” Oleh itu, melalui pengedaran Pátron, saya membeli sebahagian daripada Diamond Estate dan saya kini pemilik kebun anggur empat serta.

D: Bagaimana anda terlibat dalam proses winemaking??

DA: Saya rasa setiap kes yang datang bersama ayah saya. Saya pergi ke tong. Saya masih belum menuai anggur, tetapi jika ia tidak melewati langit-langit saya, jika ia tidak merasakan seperti Latour’s Corton-Charlemagne, sauvignon blanc, atau wain Perancis yang sebanding, saya memerangi mereka meletakkannya di pasaran. Oleh itu, saya sentiasa berpolitik.

D: Apakah falsafah wain anda??

DA: Kami jenis anti-wain snobs di sini. Kami tidak pasti apa yang kami bau, tetapi kami tahu apa yang kami suka minum. Kami memesan makanan untuk melengkapkan wain, bukan wain untuk melengkapkan makanan. Kami akan memesan botol wain dan berkata, “Apa yang perlu kita ada, saya fikir saya akan mempunyai daging babi dengan ini.”

D: Daripada wain Aykroyd, yang merupakan kegemaran anda?

DA: Saya akan mengatakan Aykroyd Signature Cabernet Sauvignon kerana ia minuman seperti Château Margaux. Anda tidak boleh mendapatkannya di A.S., tetapi saya akan cuba meniru itu.

D: Saya mendengar dari Diamond Estates bahawa kami akan mendapat wain anda di A.S. tidak lama lagi.

DA: Kami akan membina merah besar Sonoma di bawah nama Aykroyd. Dan gaya putih Chablis yang cantik dan cantik. Terdapat banyak perkara yang boleh dilombong dan digali di Sonoma. Boy, adakah kita akan bersenang-senang! Kami juga melakukan vodka, yang akan menjadi sangat menarik.

Walaupun Aykroyd jelas mempunyai hasrat untuk wain, ternyata mereka bukan satu-satunya semangatnya: UFO juga.

DA: Adakah anda melihatnya? Indiana Jones dan Kerajaan Tengkorak Kristal? Ia begitu hebat! Ia hanya kuku UFO yang begitu indah. Jadi fasih.

D: Saya telah melihat UFO.

DA: Anda telah melihat UFO? Wow, di mana? Anda boleh bercakap dengan bebas. Saya seorang perunding untuk Rangkaian UFO Bersama (MUFON). Ceritakan kisah saya. Di mana awak ada?

D: Ia pada tahun 1981 dan saya berada di Westchester, New York. Ayah saya memandu ke rumah dan melihat bintang yang sangat terang ini. Kami keluar dari teropong dan kelihatan seperti menyeramkan neon, atau grid bola sepak.

DA: Berapa tinggi? Rajah penerbangan komersial terbang pada 30,000 kaki.

D: Mungkin sesuatu seperti itu. Beberapa jam kemudian, tiba-tiba ia ditembak langsung.

DA: Yup, oh yeah.

D: Ia kelihatan seperti UFO kepada saya.

DA: Itu tidak. Anda akan mempunyai orang mengatakan anda [mungkin] melihat bintang. Sesiapa sahaja yang anda bercakap dengan profesional akan segera menjadi ragu-ragu. Tetapi jangan ragu pengalaman anda sendiri. Jangan ragu-ragu. Saya tahu apa yang saya lihat dan apa yang saya fikirkan. Dengar, mereka datang dan pergi seperti teksi! Dapatkan di Laman Web [MUFON], anda akan melihat. Dan humanoid terbang di Mexico. Mereka tidak memerlukan kapal lagi. Mereka naik 3,000 kaki dan ia tidak menggunakan pakej roket. Pek roket hanya akan menyimpan anda selama kira-kira dua minit pada 150 kaki. Mereka duduk di sana, manusia dalam jubah putih besar …. Bagaimanapun … Saya tidak menyedari filem Indiana Jones mengenai legenda tengkorak kristal, yang telah saya ikuti selama 13 tahun. Kami merancang botol berbentuk tengkorak dari kaca Bruni, sekeping seni yang saya rasa semua orang mahu. [Vodka] adalah semangat tulen dari air kolam glasier Newfoundland, dan persik dan mash jag krim. Kami melepaskannya pada bulan Oktober dan menyebutnya “Vodka Kristal Kepala.”

D: Bunyi hebat.

DA: Kami sangat teruja. Lihat, ada masalah dalam vodkas hari ini, perasaan baldu yang wanita dan ramai orang suka. Kita akan mempunyai rasa yang lebih tajam dan riang kepadanya. Pernahkah anda mempunyai kilauan sebenar dari Georgia?

D: Tidak.

DA: Oh, sangat lazat. Terdapat sedikit rasa manis untuknya.

D: Bunyi sejuk.

DA: Ya, dan apa juga di dalamnya. Kami bekerja keras untuk membuat minuman keras jagung dengan air Newfoundland tulen. Saya suka Newfoundland. Pernahkah anda berada di sana??

D: Tidak.

DA: Mereka adalah orang yang hebat. Saya sangat gembira berada dalam perniagaan dengan mereka.

Aykroyd terus bercakap antusias tentang anggurnya dan rakan-rakan Canucks. Seperti seorang yang ditemuduga dengan baik, dia mengalahkan saya untuk menumbuk, menjawab sebahagian daripada soalan saya yang berikutnya tentang makanan. Tanpa sebarang petunjuk, Aykroyd melancarkan sebuah monolog yang terperinci tentang apa yang akan dia makan untuk makan terakhirnya di bumi. Inilah caranya dia membayangkan ia harus turun:

DA: Sekiranya saya terpaksa memilih hidangan terakhir saya, saya akan mahu merah jambu Gravelly Meadow merah dengan stik T-tulang, puding Yorkshire, kuah, kentang panggang rosemary, kacang hijau, jagung pada cob, selada ais dengan keju bleu, bawang, dan tomato beefsteak. Seterusnya, saya akan membuang sebotol Oculus. Selepas itu, kita akan pergi ke kursus keju. Saya akan mempunyai warna DeLoache yang bagus dan Timur Dell putih dari Niagara, dan berpindah ke anggur ais Aykroyd, yang minuman seperti $ 300 dolar manis tetapi hanya $ 150. Sepasang mereka dengan Stilton dan keju cheddar Ontario kuning dan putih tajam dengan biskut pencernaan gandum. Dan untuk pencuci mulut, mocha dacquoise dan Black Forest, kek coklat penuh dengan Pátron XO. Anda pernah mencubanya?

D: Saya fikir saya ada.

DA: Itulah undang-undang ecstasy. Anda boleh menginap sepanjang malam dengan buzz kopi dan buzz alkohol.

D: Saya suka Mezcal.

DA: Itu sangat baik. Saya akan membuat Rusia Russia dengan Pátron XO dan susu di atas ais. Itulah pada dasarnya makan terakhir saya. Selepas itu, saya akan diambil untuk dilaksanakan kerana membunuh seorang jurujual kanak-kanak, atau apa sahaja yang saya telah lakukan.

D: Siapa yang anda akan berkongsi hidangan ini dengan dalam tetapan ini?

DA: Penghuni dan penjaga. Anda tahu, barisan kematian? Ini adalah makan barisan kematian.

D: Tidak ada tempat yang anda suka?

DA: Sudah tentu. Saya hanya mengatakan jika ini adalah makanan terakhir yang dikuatkuasakan untuk kesalahan yang dahsyat yang saya lakukan sahaja, ini akan menjadi.

Aykroyd berkongsi lebih banyak pemikiran tentang makanan baris kematian, seperti yang saya katakan ramai penghuni pilih burger dan kentang goreng di atas makanan multicourse yang rumit. Aykroyd segera mengisytiharkan wain kegemarannya untuk dipasangkan dengan burger – campuran Burgundy dari kilang anggur Francis Ford Coppola yang biasanya sahamnya di dalam bilik wain bawah tanah peribadinya. Malangnya, inventori Aykroyd telah habis kerana banyak tetamu dia dan isterinya, Donna, menjadi tuan rumah sepanjang musim panas. Pembeli wain yang serius, Aykroyd merancang untuk memukul kedai wain Sherry Lehman yang terkenal di New York City dan beberapa lelongan. Mendengarkan ilmu pengetahuan Aykroyd, saya tidak dapat menahan diri jika bertanya-tanya apakah wain adalah sesuatu yang dia bayangkan untuk dirinya sendiri dalam kehidupan pasca Hollywoodnya.

D: Adakah anda pernah fikir anda akan memiliki kilang anggur?

DA: Ia adalah lompatan yang saya tidak pernah impikan akan pergi sejauh ini. Kami sedang membina jenis wain yang kami suka minum, jadi ia benar-benar hebat. Dan ini adalah industri yang menyeronokkan dan menyeronokkan tentang hiburan dan makanan. Ia adalah perkahwinan yang sempurna kepada selebriti yang saya telah mengekalkan jenis semirespectably. Jadi ia berjaya, ya.

Loading...