Terung Racun Dihantar 80 Diner ke Hospital

Braised Eggplant

goodiesfirst / Flickr

Makanan menyebabkan banyak lawatan bilik kecemasan sejak kebelakangan ini. Pertama, seorang lelaki dihantar ke hospital setelah makan hotpot yang begitu pedas ia membakar lubang di perutnya. Kemudian lelaki Tunisia muda meninggal dunia tragis selepas memakan 28 telur mentah. Sekarang motif telah diturunkan untuk keracunan makanan di China.

Menurut blog makanan NPR Garam, penemuan sekarang menunjukkan bahawa kes massa keracunan makanan yang berlaku di China pada tahun 2010 sebenarnya disengajakan. Hidangan terung yang teruk menghantar 80 pengunjung ke hospital, tetapi apa yang doktor dan polis tidak dapat menemui sehingga kemudiannya makanan itu telah dicampur dengan ubat tekanan darah.

Lebih dari Delish: Bahaya, Bahaya! 11 Makanan Yang Boleh Bunuh

Ternyata restoran saingan di jalanan menghantar dua orang pelaku untuk menyedihkan pengunjung di restoran bersaing. Mereka meletakkan clonidine, ubat tekanan darah, yang juga putih dan tidak berbau, ke dalam kanji restoran. Para koki yang tidak sengaja dimasak dengan ubat ketika mereka menggunakan kanji itu untuk menebal terung yang teracun.

Kesemua 80 orang pengunjung jatuh sakit selepas itu dan mengalami pening, keletihan, mual, penglihatan kabur, dan muntah. Nasib doktor di hospital itu mendapati tahap clonidine yang sangat tinggi dan dapat menyelamatkan semua pesakit, walaupun ada yang terpaksa memompa darah mereka.

Lebih Dari Delish: Makanan yang Diharamkan: Daripada Dikawal dengan Ketat kepada Ketidakadilan

Penjenayah akhirnya ditemui dan dikenakan hukuman penjara setahun. Malangnya, keracunan makanan saingan bukanlah sesuatu yang luar biasa di China. Tahun lepas, petani tenusu sengaja meletakkan nitrat dalam bekalan tenusu pesaingnya.

Adakah anda berfikir satu tahun penjara adalah hukuman yang cukup untuk meracuni 80 orang?

Dapatkan lebih banyak kandungan makanan yang hebat pada Delish:


Cari resipi yang sempurna dari laman utama kami
Ketahui berita makanan terkini
Dapatkan buku resipi untuk menyimpan hidangan kegemaran anda
Daftar untuk surat berita percuma kami
Semak kami di Facebook, Pinterest, dan Twitter